Martin Luther University Halle-Wittenberg

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Excellence in Primary Education. The “Best School” as a Matter of Negotiation in the Discourse of School Choice

Project Director

Prof. Dr. Georg Breidenstein, Martin-Luther-Universität Halle-Wittenberg, Zentrum für Schul- und Bildungsforschung (i)

Research Associates

Anna Roch M.A. (i), Dr. Jens Oliver Krüger (i) und Tanja Tyagunova

Research Assistants

Kai Böckelmann B.A., Yommana Klüber, Fenna La Gro B.A.

Publications

Krüger, J. O./Roch, A. (2016): „Man muss natürlich individuell für das Kind gucken.“ Die Konstruktion des individuellen Kindes im elterlichen Schulwahldiskurs. In: Zeitschrift für Grundschulforschung (ZfG), 9/2. S. 53-62

Krüger, J. O./Roch, A./Dean, I. (2016): Mehrsprachigkeit als Argument? Die Verhandlung von Sprachbezügen im elterlichen Diskurs zur Grundschulwahl in Berlin. In: Zeitschrift für Erziehungswissenschaft (ZfE) 19/4. S. 689-704

Mierendorff, J./Ernst, T./Krüger, J. O./Roch, A. (2015): Auswahl aus Sicht der anwählenden Eltern im Zugang zu Kindertagesbetreuung und Grundschule. In: Zeitschrift für Pädagogik (ZfPäd), 61. Jg., Heft 1. S. 24-40

Krüger, J. O./Breidenstein, G./Tyagunova, T./Böckelmann, K. (2015): Von Schullandschaften zu Bildungsmärkten? Produktive Ambivalenzen im Diskurs zur Grundschulwahl. In: Zeitschrift für Grundschulforschung Bildung im Elementar- und Primarbereich (ZFG) Heft 2/2015. S. 42-54

Forsey, Martin/Breidenstein, Georg/Roch, Anna/Krüger, Jens Oliver (2015): “Ethnography at a Distance? Globally Mobile Parents and School Choice in a Textual Community.” In: International Journal of Qualitative Studies in Education: New directions for research on elites and elite education: methodological challenges. Volume 28 (9): S. 1112-1128

Krüger, Jens Oliver (2015): „Auswahl an Grundschulen. Annäherungen an Legitimationspraktiken einer schulischen Elternwahl.“ In: Helsper, Werner/Krüger, Heinz-Hermann (Hrsg.), Auswahl der Bildungsklientel. Zur Herstellung von Selektivität in „exklusiven“ Bildungsinstitutionen. Wiesbaden: Springer VS. S. 119-133

Roch, Anna (2014): Teilnahme-Perspektiven im Interview. Aushandlungsprozesse in der Forschungs-Begegnung. In: Berliner Debatte Initial 25 (3)

Krüger, Jens Oliver (2014): „Vom Hörensagen. Die Bedeutung von Gerüchten im elterlichen Diskurs zur Grundschulwahl.“ In: Zeitschrift für Pädagogik (ZfPäd) 60.Jg./Heft 3. S. 390-408

Breidenstein, Georg/Krüger, Jens Oliver/Roch, Anna (2014): „‚Aber Elite würde ich´s vielleicht nicht nennen‘. Zur Thematisierung von sozialer Segregation im elterlichen Diskurs zur Grundschulwahl.“ Zeitschrift für Erziehungswissenschaft (ZfE) Band 17, Heft 3, Elite und Exzellenz im Bildungssystem: Nationale und internationale Perspektiven. S. 165-180

Mierendorff, Johanna/Ernst, Thilo/Krüger, Jens Oliver/Roch, Anna (2014): „Auswahl aus Sicht der Anwählenden im Zugang zu Kindertagesbetreuung und Grundschule.“ Zeitschrift für Pädagogik (ZfPäd) Thementeil „Auswahlverfahren in Bildungsinstitutionen.“ (zur Veröffentlichung angenommen)

Krüger, Jens Oliver (2013): „Wir wollen nur das Beste… Das Thema ‚Schulwahl‘ im Kontext pädagogischer Ratgeber.“ In: Mayer, Ralf/Thompson, Christiane/Wimmer, Michael (Hrsg.), Inszenierung und Optimierung des Selbst. Zur Analyse gegenwärtiger Selbsttechnologien. Wiesbaden: Springer VS. S. 89-110

Abstract

The project analyses the discourse surrounding communication in the context of parental decisions on primary schools. It can be assumed that primary school allocation according to place of residence has been increasingly challenged in academic and ambitious milieus. The parents concerned have come to regard the issue as a matter of personal choice. The research project explores how ideas on “best school”, “excellence” and “elite” emerge. We assume that the discourse on elite and excellence faces taboos in the primary education sector: in the context of the research unit, primary education is found to be the area most strongly bound to the notion of equality in the sense of “a school for all children”. The project furthermore analyses the perspective of the school itself, which in turn competes for children from specific milieus. From a discourse analysis perspective, the “best school” is presented as the result of ongoing processes of negotiation within the widely ramified field of referring discursive exertions. Field research will be carried out in two different regions and follows the discourse on parental school choice, using a combination of participant observation and qualitative interviews.

The second period of the research project focuses on the longitudinal analysis of school choice practices and the changes in parental relationships to certain schools. Furthermore, we explore how regional school landscapes develop and analyse the operative mode and functionality of the various school choice arenas.

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